#49 – Αυτοπεποίθηση & Αυτοεκτίμηση Στα Παιδιά – Καλλιόπη Κουτούση
Ψυχολόγος – Ψυχοθεράπευτρια Gestalt
Αυτοεικόνα
Είναι η εικόνα που έχει ο καθένας για τον εαυτό του, η συνειδητή ή ασυνείδητη εικόνα για το ποιοι είμαστε, για τα ψυχολογικά και φυσικά χαρακτηριστικά μας.
Σημαντικό ρόλο για την δημιουργία της αυτοεικόνας διαδραματίζει ο τρόπος αξιολόγησης από τους σημαντικούς «άλλους», πχ. γονείς, δασκάλους, φίλους.
Είναι σημαντικό να:
1.Δίνω στον εαυτό μου την άδεια να είμαι αυτός που είμαι, αντί να νομίζω ότι πρέπει να περιμένω να μου ορίσει κάποιος άλλος πού θα έπρεπε να βρίσκομαι ή πώς θα έπρεπε να είμαι.
2.Δίνω στον εαυτό μου την άδεια να αισθάνομαι αυτό που αισθάνομαι, αντί να νιώθω αυτό που θα ένιωθαν οι άλλοι στη θέση μου.
3.Δίνω στον εαυτό μου την άδεια να σκέφτομαι αυτό που σκέφτομαι και το δικαίωμα επίσης να το λέω αν θέλω, ή να μη λέω τίποτε, αν δεν με συμφέρει.
4.Δίνω στον εαυτό μου την άδεια να ρισκάρω ό,τι αποφασίζω εγώ να ρισκάρω, με τον μοναδικό όρο ότι δέχομαι να πληρώσω εγώ ο ίδιος το τίμημα αυτού του ρίσκου.
5.Δίνω στον εαυτό μου την άδεια να ψάχνω αυτό που νομίζω ότι χρειάζομαι από τον κόσμο, αντί να περιμένω να μου δώσει ο άλλος την άδεια να το αποκτήσω.
Αυτοεκτίμηση
Η ικανότητα να δίνω ΑΞΙΑ στον εαυτό μου και να τον μεταχειρίζομαι με αξιοπρέπεια, αγάπη κι αλήθεια.
Δεν είναι η εγωκεντρική, ναρκισσιστική αίσθηση έπαρσης και ανωτερότητας, αλλά η συναίσθηση της ικανότητας να ανταποκρίνεται κανείς στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.
Βασική διαφορά αυτοεκτίμησης – αυτοπεποίθησης
-Στην αυτοεκτίμηση εκτιμώ τον εαυτό μου για αυτό που είμαι και όχι γι’ αυτό που κάνω.
-Στην αυτοπεποίθηση παίρνω αξία από τις πράξεις μου και όχι από αυτό που είμαι.
Χαρακτηριστικά Ατόµων µε Υψηλή Αυτοεκτίμηση
Η περιγραφή των ατόµων µε υψηλή αυτοεκτίμηση είναι πολλές φορές ανούσια, γιατί καταλήγει στη σκιαγράφηση ενός ιδανικού ανθρώπου. Ένας χρυσός κανόνας για τη διάγνωση αυτού του τύπου αυτοεκτίμησης είναι ο ακόλουθος: όσο λιγότερο αυτή εξαρτάται από εξωγενείς παράγοντες και όσο προέρχεται από τα εσωτερικευµένα και σταθερά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, τόσο µμεγαλύτερη και αυθεντικότερη είναι.
Η αυτογνωσία τους αποτελεί και την πηγή της αυτοεκτίμησής τους
Αποδέχονται τον εαυτό τους ως ολότητα
Γνωρίζουν τα όρια τους
Θεωρούν τον εαυτό τους άξιο να αγαπηθεί και να προσφέρει αγάπη
Είναι καλοί ακροατές
Χαρακτηριστικά Ατόµων µε Χαµηλή Αυτοεκτίμηση
Θυματοποίηση
Πεποίθηση: Δεν αξίζουν την φροντίδα των άλλων
Συμπεριφορές:
Εξαρτησιακές – Αυτοκαταστροφικές (πχ. αλκοολισµός, χαρτοπαιξία, ναρκωτικά, υπερκαταναλωτισµός, σεξουαλικές ακρότητες και ηδονισµός)
Επιθετικές (όταν απειλούνται-ειδικά όταν έχουν υψηλή φαινομενική αυτοεκτίμηση)
Επιζητούν την επιδοκιμασία των άλλων και η αξία τους εξαρτάται από αυτή.
Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης ξεκινάει από την βρεφική ηλικία και είναι κάτι που διαμορφώνεται σε όλη την πορεία της ζωής μας. Είναι κάτι που μπορεί να διδαχθεί.
Το παιδί έρχεται στον κόσμο χωρίς να γνωρίζει την αξία του. Αυτή αρχίζει να διαμορφώνεται από το πώς του συμπεριφέρεται το περιβάλλον του & οι φροντιστές του.
Μέσα από αυτό το καθρέφτισμα (mirroring), το άγγιγμα και το βλέμμα του φροντιστή αρχίζει να σχηματίζεται και η αίσθηση της αξίας που έχει κάποιος για τον εαυτό του
Τips για τους Γονείς
Τα μικρά παιδιά έχουν την τάση να πιστεύουν ότι όλα γύρω τους συμβαίνουν εξαιτίας τους, τόσο τα καλά όσο και τα κακά. Διαχωρίστε ποια περιστατικά αφορούν το παιδί και ποια άλλους. Χρησιμοποιείστε συγκεκριμένα μηνύματα.
Πχ. «Εσείς τα παιδιά ποτέ δε μ ’ακούτε όταν σας μιλάω!» — «Μαρία σου μιλάω αυτή την στιγμή και νιώθω ότι δεν με ακούς».
Υποστηρίξτε την ικανότητα και την ελευθερία των παιδιών να σχολιάζουν και να ρωτάνε, ώστε το κάθε άτομο να μπορεί να πιστοποιήσει τι συμβαίνει. Πχ. «για μένα το λες;»
Συμπεριφορές που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση
Θετική σκέψη, έμφαση στα πλεονεκτήματα
Ζεστή ατμόσφαιρα ενδιαφέροντος
Αγάπη, αποδοχή, ενθάρρυνση, υποστήριξη.
Ελεύθερη έκφραση, σεβασμός και αποδοχή συναισθημάτων
Ενθάρρυνση της έννοιας του «ανήκω».
Συνθήκες επιτυχίας, αποφυγή συνεχών καταστάσεων αναπόφευκτης αποτυχίας.
Ενθάρρυνση στην ανάληψη της ευθύνης.
Δικαιοσύνη, σταθερότητα, αποφυγή διπλών «μέτρων και σταθμών».
Όρια ευέλικτα, λογικά, κατανοητά.
Αποδοχή λαθών.
Εποικοδομητική κριτική.
Μειώνουν την αυτοεκτίμηση
Υπεροψία (υψηλές απαιτήσεις).
Τελειομανία (Πεποιθήσεις- Μη αποδοχή λαθών).
Εστίαση στο Αποτέλεσμα-όχι στην Διαδικασία.
Μη-αποδοχή της Διαφορετικότητας (ΚΡΙΤΙΚΗ –ΣΥΓΚΡΙΣΗ).
Έλλειψη εμπιστοσύνης.
Έλλειψη σταθερότητας.
Διπλά μηνύματα.
Απόρριψη από σημαντικούς άλλους.
Παραμέληση –κακοποίηση.
Έλλειψη ορίων.
Υπαναχώρηση – συγχώρηση.
Ασαφής κριτική.
Αυτά και άλλα πολλά συζητάμε με στο podcast της συζήτησης που βρίσκεται κάτω από την εικόνα στο widget του Soundcloud.
Ακούτε επίσης και στις εφαρμογές για κινητά.
iPhone / iPad: Η εφαρμογή Podcasts που υπάρχει εργοστασιακά σε όλα τα iphone/ipads. Ψάχνετε GiatiOxi και κάνετε συνδρομή. Είναι δωρεάν. Φυσικά και μέσω iTunes.
Android: Στις δωρεάν εφαρμογές:
TuneIn radio
Stitcher
Soundcloud
Podcast Addict
Acast
και όπου αλλού υπάρχουν podcasts, ψάχνετε GiatiOxi και μας ακολουθείτε.
Μέσω των εφαρμογών, έχετε πρόσβαση στις εκπομπές νωρίτερα!
GiatiOxi. Το ελληνικό podcast!
Ακούστε κι άλλα επεισόδια με την Καλλιόπη Κουτούση εδώ.
Ακολουθήστε τη Δέσποινα Κανάκογλου στα social media:
Instagram @desp1na_k
Twitter @desp1na_k
Ακολουθήστε το GiatiOxi στα social media: