Now Reading
#433 – Πώς η Οικονομία Καθορίζει τη Ζωή σου; – Κοσμάς Μαρινάκης

#433 – Πώς η Οικονομία Καθορίζει τη Ζωή σου; – Κοσμάς Μαρινάκης

Κοσμάς Μαρινάκης – Αναπληρωτής Καθηγητής (Senior Lecturer) Οικονομικής Επιστήμης στο Singapore Management University. Επιμελείται και παρουσιάζει εκπαιδευτικά βίντεο σχετικά με την Οικονομική Επιστήμη, τα οποία και δημοσιεύει στο κανάλι του Greekonomics στο Youtube.

kmarinakis.org

Greekonomics YouTube

Instagram

Facebook

Listen to “Πώς η Οικονομία Καθορίζει Τη Ζωή Σου; – Κοσμάς Μαρινάκης” on Spreaker.

Show Notes

  • Γυναίκες και οικονομική επιστήμη: Συνυπάρχουν δύο εντελώς διαφορετικές πραγματικότητες. Η κοινωνία έχει μείνει αρκετά πίσω και έχει μία πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή που εντοπίζεται στα οικονομικά πανεπιστήμια.
  • Από τη μία, στα οικονομικά πανεπιστήμια ο αριθμός των γυναικών είναι σαφώς μεγαλύτερος από αυτό των ανδρών. Τα τελευταία χρόνια, οι γυναίκες έχουν καλύτερη απόδοση και κατανόηση των οικονομικών γνώσεων. Από την άλλη, η εικόνα στην κοινωνία είναι διαφορετική. Για παράδειγμα, βάσει των στατιστικών του καναλιού του Κοσμά Μαρινάκη, φαίνεται πως το ενδιαφέρον και οι προβολές από μέρους των ανδρών φτάνει στο 90%, σε αντίθεση με τις γυναίκες που δεν φαίνεται να επιλέγουν τα βίντεο με θεματική τα οικονομικά.
  • Το φύλο δεν επηρεάζει σε καμία περίπτωση το ενδιαφέρον και την ικανότητα ή μη κατά την ενασχόληση με την οικονομική επιστήμη. Αποτελεί μύθο το ότι οι γυναίκες δεν επιλέγουν τις Οικονομικές Επιστήμες, καθώς τις βρίσκουν “δυσνόητες”. Δεν υπάρχει τίποτα διαφορετικό στον εγκέφαλο των γυναικών που να τις κάνει να κατανοούν δυσκολότερα τα οικονομικά.
  • Η κοινωνία έχει μείνει αρκετά πίσω και εμφανίζει μία πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή που εντοπίζεται πράγματι στα πανεπιστήμια. Πολλά από τα ζητήματα που υπάρχουν ανάμεσα στις σχέσεις ανδρών και γυναικών πηγάζουν από την οικονομική επιστήμη και -κακώς- κοιτάμε μονάχα το κοινωνικό τους αποτέλεσμα, αντί να κοιτάμε τα οικονομικά αίτια που τα προκαλούν.
  • Υπάρχει μεγάλο χάσμα ανάμεσα στο πόσα μπορεί να κερδίσει δουλεύοντας ένας άνδρας στη ζωή του από ότι μία γυναίκα. Αυτή η  διαφορά σε πόρους μπορεί να δημιουργήσει μία σειρά από κοινωνικά φαινόμενα, τα οποία ίσως να τα λαμβάνουμε ως δεδομένα και τελικά να μην εξετάζουμε την ρίζα τους. 
  • Οι οικονομικές νόρμες μπορούν και ενίοτε δημιουργούν κοινωνικές νόρμες. 
  • Ο γυναικείος πληθυσμός έχει αποδείξει πως αποτελεί ένα από τα πιο παραγωγικά μέρη του αντικειμένου της οικονομικής επιστήμης και είναι μύθος πως οι γυναίκες σκέφτονται διαφορετικά από τους άντρες στην επιστήμη. 
  • Κοινωνική κινητικότητα: είναι η διαδικασία με την οποία τα άτομα και οι κοινωνικές ομάδες μετακινούνται από το ένα επίπεδο της κοινωνικής διαστρωμάτωσης σε ένα άλλο, εφόσον το σύστημα της διαστρωμάτωσης της εκάστοτε κοινωνίας το επιτρέπει.
  • Όσο πιο άνιση είναι η σχέση μεταξύ των δύο φύλων σε μία κοινωνία, τόσο πιο συχνά παρατηρείται οι γυναίκες να έχουν ανάγκη την κοινωνική κινητικότητα. Για παράδειγμα, εάν μια γυναίκα γεννηθεί φτωχή, για να έχει πιθανότητες να ανέλθει κοινωνικά, “πρέπει” να χρησιμοποιήσει όλους τους πόρους που έχει στη διάθεσή της. Σε περίπτωση, μάλιστα, που διαθέτει μία καλή εμφάνιση, αυτό αποτελεί προσόν που θα πρέπει να επενδύσει σε αυτό.. 
  • Χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός: αφορά το σύνολο του πληθυσμού, κάθε επαγγελματικής κατηγορίας, κάθε ηλικίας, όλων των φύλων και των κοινωνικών και οικονομικών βαθμίδων, δεδομένου ότι αφορά στη λήψη αποφάσεων στην οικονομική καθημερινότητα όλων, μέσα σε ένα περιβάλλον σημαντικής αύξησης της πολυπλοκότητας των διαθέσιμων χρηματοοικονομικών προϊόντων.  Αναφερόμαστε στην απουσία των δεξιοτήτων, των γνώσεων και της κατανόησης των οικονομικών προϊόντων, εννοιών και κινδύνων, που επιτρέπουν σε ένα άτομο να λαμβάνει τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές οικονομικές αποφάσεις για τον ίδιο, την επιχείρησή του και την κοινωνία.
  • Η πολιτική σήψη, η οικονομική κρίση, καθώς και η ευρύτερη παρακμή την οποία βιώνει η χώρα βασίζονται στο γεγονός ότι ποτέ σαν άνθρωποι δεν μπορέσαμε να καταλάβουμε την αξία της οικονομίας, η οποία επηρεάζει την κοινωνία και την καθημερινή μας ζωή σε κάθε έκφανση της. 
  • Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που παρατηρείται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είναι το ότι αντιμετωπίζουμε τα κόμματα και την ευρύτερη πολιτική σκηνή με οπαδικούς όρους και στεκόμαστε απέναντι στους “Άλλους” με εχθρότητα. Σε συνδυασμό με τον χρηματοοικονομικό αναλφαβητισμό, αυτό το κοκτέιλ μπορεί να αποβεί μοιραίο τόσο για τους πολίτες, όσο και για την ίδια την δημοκρατία. Η άγνοια βασικών δεδομένων της λειτουργίας της οικονομίας συμβάλλει στην εφαρμογή λανθασμένων και επικίνδυνων οικονομικών πολιτικών. Η ελληνική κρίση είναι από τις λίγες που έχει διαρκέσει τόσο πολύ και την ίδια στιγμή βλέπουμε πως δεν υπάρχει ένα ουσιαστικό φως στο τούνελ. 
  • Συμπεριφορική οικονομική: είναι το διεπιστημονικό πεδίο που μελετά τις επιδράσεις ψυχολογικών, γνωστικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολλών άλλων παραγόντων στη λήψη οικονομικών αποφάσεων. Σκοπός της είναι η καλύτερη κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς, αλλά και η πρόβλεψή της σε ορισμένες καταστάσεις.
  • Υπάρχει έμφυτη η ανάγκη σε κάποιους ανθρώπους να εξαρτηθούν από κάποιον, να ανήκουν σε μία ομάδα και τελικά να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης. Η ανάγκη αυτή μπορεί να γίνει εύκολα εκμεταλλεύσιμη τόσο σε προσωπικό, όσο και σε πολιτικό επίπεδο. 
  • Sunk Cost Fallacy (πλάνη Χαμένου Κόστους): Αποτελεί μια οικονομική θεωρία που αναγνωρίζει τη δυσκολία που έχουμε οι άνθρωποι να ξεπερνάμε τα τελεσμένα κόστη. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να μην παραιτούνται, εύκολα, από μια διαδικασία στην οποία έχουν ξοδέψει είτε χρόνο είτε χρήματα, διότι έχουν την πεποίθηση ότι με αυτόν τον τρόπο θα πάνε αδικοχαμένα. 
  • Το ότι έχουμε μάθει να θεωρούμε τα το χρήμα ως ταμπού και δυσκολευόμαστε να διαπραγματευτούμε την αμοιβή μας αποτελεί γεγονός που διευκολύνει πολύ τις εταιρείες. Η μυστικοπάθεια και οι ασάφειες γύρω από τα χρήματα και τις απολαβές, αποδυναμώνει την διαπραγματευτική μας δύναμη.
  • Τραπεζικό σύστημα: είναι ένα δίκτυο εμπορικών, αποταμιευτικών, καθώς και άλλων εξειδικευμένων τραπεζών που παρέχουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της αποδοχής καταθέσεων, της παροχής δανείων και πιστώσεων, της μεταβίβασης χρημάτων και προσφοράς επενδυτικών διευκολύνσεων.

Links και αναφορές

Δείτε το τελευταίο βίντεο “Το Οικονομικό Μέλλον της Ελλάδας” του Κοσμά Μαρινάκη στο κανάλι του Greekonomics, στο YouTube εδώ.

Ακούστε κι άλλες εκπομπές με τον Κοσμά Μαρινάκη εδώ.

See Also

Ακολουθήστε τη Δέσποινα Κανάκογλου στα social media:

Instagram @desp1na_k
Twitter @desp1na_k

Ακολουθήστε το GiatiOxi στα social media:

Facebook
Instagram @giatioxi
Twitter @giati_oxi

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
© 2023 GiatiOxi. All Rights Reserved.