Now Reading
Σύνδρομο Burn-out (Εργασιακή Εξουθένωση) – Κατερίνα Χλωροκώστα

Σύνδρομο Burn-out (Εργασιακή Εξουθένωση) – Κατερίνα Χλωροκώστα

Κατερίνα Χλωροκώστα

Pg.D.Δραματοθεραπεύτρια, ICRC Ειδική Σύμβουλος Εξαρτήσεων

lifecircles.gr

“Μπορείς να κάνεις ο,τιδήποτε αλλά όχι τα πάντα… Το burnout συμβαίνει όταν αποφεύγεις να είσαι άνθρωπος για πολύ καιρό”  Michael Gungor

Τι είναι;
Συμπτώματα
Προειδοποιητικά σημάδια
Τι μας οδηγεί εκεί
Παράπλευρα προβλήματα
Ποιοι κινδυνεύουν
Τρόποι αντιμετώπισης του Burnout

Ακούστε το podcast με την Κατερίνα Χλωροκώστα στο πλαίσιο και όπου ακούτε podcasts!

Show notes

  • Το Σύνδρομο burnout ή αλλιώς επαγγελματικής εξουθένωσης είναι ένας τοξικός συνδυασμός κούρασης, έντασης, απογοήτευσης, ευερεθιστικότητας. Στην ουσία, πρόκειται για ένα σύνδρομο σωματικής και ψυχικής εξάντλησης. Είναι σαν όλη η σου η ταυτότητα να είναι η εργασία, χωρίς να υπάρχει χώρος για τίποτε άλλο. Αν κάποιος δεν διαχειριστεί το αίσθημα του burnout, τότε μπορεί να εμφανίσει αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές στην προσπάθεια του να ανακουφιστεί.
  • Τα επαγγέλματα που δουλεύουν με ανθρώπους, χαρακτηρίζονται από ένα καθεστώς πίεσης ή πίεση για καλή απόδοση, είναι πολύ πιο ευάλωτα στο burn out. Βέβαια, δεν περιορίζεται μόνο σ’ αυτά. Σε οποιοδήποτε επάγγελμα, αν κάποιος ξεπερνάει τα όρια του, θα έχει πιθανώς την ίδια κατάληξη. 
  • Για την αντιμετώπιση του burnout χρειάζεται πάνω απ’όλα εποπτεία από το επαγγελματικό περιβάλλον, γιατί θα είναι αυτή που θα μας βάλει ξανά στο σωστό μονοπάτι, μας επαναφέρει και μας δίνει κατεύθυνση.
  • Συμπτώματα του burnout: 
    • Σωματικά: Πονοκέφαλοι, μυοσκελετικοί πόνοι, δύσπνοια, μικρές κρίσεις άγχους, κόπωση, χαμηλό ανοσοποιητικό 
    • Ψυχολογικά: Συνεχές αίσθημα άγχους και φόβου, εγκλωβισμού σε αρνητικές σκέψεις, ξεσπάσματα
    • Συμπεριφορικά: Απομόνωση

Τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται κλιμακωτά, αρχίζοντας συνήθως με τα σωματικά

  • Επίσης, ιδιαίτερα ευάλωτες είναι και οι νεαρές ηλικίες, λόγω της έλλειψης εμπειρίας τους και της θέλησης τους να αναδειχθούν στο εργασιακό περιβάλλον αλλά και της αυτοπεποίθησης τους, η οποία τώρα αναπτύσσεται. Ειδικά, αν δεν έχει και οικογένεια, είναι εύκολο να νιώσει πως η ζωή του έχει νόημα μόνο μέσα από τη δουλειά.
  • Το άγχος γίνεται ακόμη πιο μεγάλο αν λάβουμε υπόψη το πόσο αναλώσιμοι νιώθουμε στην αγορά εργασίας.
  • Για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα αισθήματα, χρειάζεται να μην απομονωθούμε αλλά να προσέχουμε το σώμα μας, να κοιμόμαστε σωστά και να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα του επαγγελματικού μας περιβάλλοντος, όσο και αν αυτό είναι εφικτό.
  • Ο λόγος που παθαίνουμε burnout είναι επειδή ξεχνάμε ότι δεν είμαστε υπεράνθρωποι, δεν μπορούμε και δεν χρειάζεται να κάνουμε τα πάντα.
  • Πέρα από την εργασία, ωστόσο, και η απώλεια της μπορεί να δημιουργήσει burnout, καθώς γίνεται ακόμη πιο δύσκολο να μπουν όρια στη ζωή.
  • Tips για την καραντίνα:
    • Δεν είμαστε “κολλημένοι” στον υπολογιστή αλλά τον χρησιμοποιούμε μόνο για δουλειά
    • Καθορίζουμε ωράριο για το πότε θα αρχίσουμε και πότε θα σταματήσουμε τη δουλειά
    • Κάνουμε και άλλες δραστηριότητες
    • Προσπαθούμε να ασκούμαστε και να προσέχουμε τη διατροφή μας
    • Αν είναι εφικτή, η φροντίδα και η ενασχόληση με τα ζώα μπορεί να κάνει μεγάλη αλλαγή  

Links και αναφορές

Brené Brown

See Also

Ακολουθήστε τη Δέσποινα Κανάκογλου στα social media:

Instagram @desp1na_k
Twitter @desp1na_k

Ακολουθήστε το GiatiOxi στα social media:

Facebook
Instagram @giatioxi
Twitter @giati_oxi

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
© 2023 GiatiOxi. All Rights Reserved.